Bænken med 92 messingben er lavet af en gammel fortøjningspæl i pommersk fyr. Træet er slebet og fremstår med en silkeblød overflade. De 92 messingben er lavet i messing, der afsluttes af en kort buket fod.
Bænken fremstår som en funktionel skulptur. Den tunge trækrop og overfloden af ben gør, at den hviler tungt og stabilt på gulvfladen. Når bænken rejses på endefladen eksponeres objektet markant anderledes - de mange ben ligner bløde pigge på ryggen af et dyr.
Materiale / dimensioner: Pommersk fyr 125x33x33 cm, 92 stk. Ø8 messingben.
Udgave: Unikaobjekt.
Eksponering: Stadens Museum for Kunst, Christiania september 2020
Oprindelse: Søbred ved broen til Refshaleøen, København 2019
Produktion: Statens Værksteder for Kunst og eget værksted i Burmeistergade, 2019.
Sidebordets krop består af et stykke forrådnet fyrretræ. Træet er den ene del af en større klods, der grundet forrådnelse deltes i to dele ved flytning - det kom der to borde ud af!
På bordets underside ses markante spor af tæring- og formuldningsprocess. Efter års tørring er bordet slebet og blankpoleret med slibevifte og mættet med linolie. En proces, der genopretter og bevare træets stadigt sunde egenskaber. Sidebordets 23 ben er tilføjet kroppen i et jævn dynamisk mønster, hvilket efterlader sidebordet med et udtryk, der kan associere til et dyr i bevægelse.
Materiale / dimensioner: Pommersk fyr l72xh45xb46 cm, 23 Ø12 egestokke
Udgave: Unikaobjekt #2
Eksponering: Pavilion 11 Kongens Have april 2018 og Stadens Museum for Kunst, Christiania september 2020
Oprindelse: Dæmningssøen ved broen til Refshaleøen, København 2013
Produktion: Statens Værksteder for Kunst.
Foto: @brianengblad
De to træstykker, som udgør hver bakke, er sammensat parvis og sammenholdt af to egetræsmeder. Træet kommer fra en sluselem fra Brede Værk. Sluselemmen har fungeret som regulator for vandgennemstrømning fra Mølledammen til Mølleåen, hvor vandets har fungeret som energikilde til vandmøllerne i Brede industrianlæg (1798). Ferskvandets konstante fossen gennem de sprækker, der med tiden er opstået i sluselemmen, har formet træet gennem en langsom erodering og givet træet et særegne forvitrede udtryk. Træet er tørret gennem flere år og slebet med slibevifte til en fin og blød overflade.
Materiale / dimensioner: Pommersk fyrtræ 101x33cm, egetræsmeder 33x3cm
Udgave: Unikaobjekt #I & #II
Eksponering: Stadens Museum for Kunst, Christiania september 2020
Oprindelse: Sluselem - Brede Værk, Brede, Mølleåen, Virum
Produktion: Hos Finn Andersen, Hejrevej, København, 2020.
Denne svævende hylde er udført for en kunde med et ønske om at omsætte et eget drivtømmerfund til en konstruktiv interiørgenstand. Hylden er ophængt i fire tynde kulfibersnore, der trods deres lethed kan klare en ekstrem stor belastning. Hylden svæver som en balanceret rustik og brugbar prydsgenstand.
Materiale / dimensioner: Drivtømmer 290x18x6 cm, 4 mm kulfibersnor.
Udgave: Unikaobjekt / interiør.
Eksponering: Privat.
Oprindelse: Privat fund.
Produktion: Privat, 2018.
Foto: Eget foto.
Solgt
Navnet Kravlende bænk kommer af, at stammen set fra enden på forunderlig vis ligner et kravlende menneskes bagdel.
Bearbejdningen af træet er sket i vand og hav – og ved udtørring fra solen, hvilket har både konserveret træstammen og givet den det karakteristiske sølvgrå udseende.
Materiale / dimensioner: Træstamme i ukendt træsort 290x40 cm, 30 kg.
Udgave: Unikaobjekt.
Eksponering: Stadens Museum for Kunst, Christiania september 2020.
Oprindelse: Kysten ved Stevns Klint i 2019.
Produktion: Eget værksted i Burmeistersgade, 2019.
Solgt
Sidebordets krop består af et stykke forrådnet fyrretræ. Træet er den ene del af en større klods, der grundet forrådnelse deltes i to dele ved flytning - det kom der to borde ud af!
På bordets underside ses markante spor af en tæring- og formuldningsprocess. Efter års tørring er bordet slebet og blankpoleret med slibevifte og mættet med linolie - en proces der genopretter og bevare træets stadigt sunde egenskaber. Sidebordets 23 ben er tilføjet kroppen i et jævn dynamisk mønster, hvilket efterlader sidebordet med et udtryk, der kan associere til et dyr i bevægelse.
Materiale / dimensioner: Pommersk fyr l72xh45xb46 cm, 23 stk Ø12 egestokke.
Udgave: Unikaobjekt #2.
Eksponering: Stadens Museum for Kunst, Christiania september 2020.
Oprindelse: Dæmningssøen ved broen til Refshaleøen, København 2013.
Produktion: Statens Værksteder for Kunst, 2015.
Foto: @brianengblad
Solgt
Navnet hanger eller hænger er en sammentrukket betegnelse for et hængende objekt, hvorpå man kan hænge tøj. På engelsk ‘coat hanger’ eller bøjle ‘hanger’. Hver hanger-objekt består af unikke træstykker med et eget særligt udtryk. Alle hangers er blevet tilført håndlavede messing- eller stålkroge, hvorpå man kan hænge tøj. Hangerne hænger fra loftet i kraftige gummistropper eller hampereb.
Efter det rådne træved er fjernet, og stammen er slebet fint, står kun det sunde bløde kernetræ tilbage.
Materiale / dimensioner: Ukendt blød træsort 190 cm, messing, gummirem.
Udgave: Unikaobjekt #3.
Eksponering: Stadens Museum for Kunst, Christiania, september 2020.
Oprindelse: Københavns Fæstningsværk 2014.
Produktion: Statens Værksteder for Kunst @SMK, eget værksted, Burmeistersgade, 2014.
Navnet hanger eller hænger er en sammentrukket betegnelse for et hængende objekt, hvorpå man kan hænge tøj. På engelsk ‘coat hanger’ eller bøjle ‘hanger’. Hver hanger-objekt består af unikke træstykker med et eget særligt udtryk. Alle hangers er blevet tilført håndlavede messing- eller stålkroge, hvorpå man kan hænge tøj. Hangerne hænger fra loftet i kraftige gummistropper eller hampereb.
Efter det rådne træved er fjernet, og kun sundt kernetræ står tilbage, er den blevet behandlet med mætning i linolie, hvorved træet genvinder sine sunde egenskaber.
Materiale / dimensioner: Bolværkstræ, jernspir, gummislange, messing.
Udgave: Unikaobjekt #3.
Eksponering: Stadens Museum for Kunst, Christiania september 2020.
Oprindelse: Københavns fæstningsværk.
Produktion: Statens Værksteder for Kunst @SMK, eget værksted, Burmeistersgade, 2014-2020.
Solgt
Navnet hanger eller hænger er en sammentrukket betegnelse for et hængende objekt, hvorpå man kan hænge tøj. På engelsk ‘coat hanger’ eller bøjle ‘hanger’. Hver hanger-objekt består af unikke træstykker med et eget særligt udtryk. Alle Hangers er blevet tilført håndlavede messing- eller stålkroge, hvorpå man kan hænge tøj. Hangerne hænger fra loftet i kraftige gummistropper eller hampereb.
Efter det rådne træved er fjernet, og kun sundt kernetræ står tilbage, er den blevet behandlet med mætning i linolie, hvorved træet genvinder sine sunde egenskaber.
Materiale / dimensioner: Egepæl 169 cm, messing, hampereb
Udgave: Unikaobjekt
Eksponering: Privat
Oprindelse: Sydsvensk gård, Sverige 2012
Produktion: Statens Værksteder for Kunst @SMK, eget værksted i Burmeistersgade
Foto: Egne fotos
Solgt
Navnet hanger eller hænger er en sammentrukket betegnelse for et hængende objekt, hvorpå man kan hænge tøj. På engelsk ‘coat hanger’ eller bøjle ‘hanger’. Hver hanger-objekt består af unikke træstykker med et eget særligt udtryk. Alle hangers er blevet tilført håndlavede messing- eller stålkroge, hvorpå man kan hænge tøj. Hangerne hænger fra loftet i kraftige gummistropper eller hampereb.
Efter det rådne træved er fjernet, og stammen er slebet fint, står kun det sunde bløde kernetræ tilbage.
Materiale / dimensioner: Egetræ 193 cm, messing.
Udgave: Unikaobjekt #5.
Eksponering: Stadens Museum for Kunst, Christiania, Danmark.
Oprindelse: Esrum Sø i 2014.
Produktion: Statens Værksteder for Kunst @SMK, 2015.
Foto: Eget foto.