Bordets udtryk er et samspil mellem konstruktion og forarbejdning og naturens nedbrydningsprocesser, der udgør en sanselig formgivningspartner.
Moseegbjælken er en gammel skibsvragsdel. Bjælken, sargen, udgør sammen med de otte gennemgående egestokke bordets konstruktive grundkerne. De otte gennemgående egestokke er brændt med den japanske Shou Sugi Ban teknik.
Bordets simple konstruktionsprincip er baseret på et minimalt materialeforbrug. Bordet kan principielt udføres kun ved brug af manuelt værktøj og natur- ressourcer; spiralbor, sav, kniv, benlim og træ. Sarg, ben/bordplade-støtter og bordplade kan udføres i et hvilket som helst egnet materiale.
Materiale / dimensioner: Moseegbjælke 150x21x21 cm, ca. 30 kg, otte egestokke Ø32 mm.
Læder, grå glasplade 225x70x1,2 cm.
Udgave: Unikaobjekt.
Eksponering: Marianne Weiss Guldsmed, Hellerup @marianneweiss
Oprindelse: Erdkehlgraven i 2016, Holmen, København.
Produktion: Udarbejdet hos Finn Andersen og Burmeistersgade, Christianshavn, 2014-2021.
Foto: Eget foto.
Spiral-stumtjeneren er tænkt som en eksklusiv skulpturel stumtjener. Stumtjeneren består af en opretstående massiv højpoleret stålstang, der tager udgangspunkt i en cirkulær fod. Foden er bukker over i en spiral (fibonacci spiral) og fortsætter i en bevægelse lodret op - som standerens kerne. Øverst udgår ni tyndere stålstænger (arme), ligeledes i et spiralmønster, vinkelret på kernestangen. Armene afsluttes af kugler i moseeg og ny eg - herpå kan tøjet hænge.
Det gennemgående fibonacciinspirerede tema associere til de universelle mønster, der går igen overalt i naturens vækst og formationer. På den måde er stumtjeneren, som almindeligt funktionelt hverdagsobjekt, en tavs skulpturel informant knyttet til en universel eksistentiel sammenhæng.
Materiale / dimensioner: Massiv stål Ø25 mm, 196 cm høj, ni ‘stålarme’ Ø8 mm, ni moseeg- og egekugler.
Udgave: 1. udgave
Eksponering: Stadens Museum for Kunst, Christiania september 2020.
Oprindelse: Moseeg, Erdkehlgraven på Holmen, København 2018.
Produktion: Stålstængerne er bukket af Emil Nielsen Smedeværksted A/S, Gentofte, 2020.
Egekugler drejet af Peter Jacobsen, Christiania automobilklub værksted + eget værksted i Burmeistersgade.
Fotos: Jan Türck Kallesen
Pris: 13.500 kr
Den Japanske seng er udført efter en kundes ønske om et skulpturelt møbel, der samtidig kan fungere som seng. Sengen er lavet i smigskåret granbjælker og boltet sammen med rustfri gevindstænger.
Sengerammen har en vinkletstolpe som rygstykke. Selve rammen ‘svæver’ over gulvet - hævet af usynlige gennemgående meder. Hele rammen er sortbrændt med den japanske Shou Sugi Ban teknik og efterfølgende behandlet med linoliebivoks.
Sengerammen kan udføres til enhver eksisterende madras og sengebundsmål.
Materiale / dimensioner: Grandstammer 20x20 cm, jern, rustfri stålbolte, sengeramme ydre mål 240x200 cm
Indre mål: 200x160 cm.
Udgave: Reproducerbar sengemøbel.
Eksponering: Privat.
Oprindelse: Tissø Savværk, Tissø.
Produktion: Vestsjællands Arbejdende Værksteder @VAK, 2018.
Foto: Egne fotos.
Solgt
⅞ kubusbordet er udført ved sammensætning af syv ens størrelse kuber. Udeladelsen af den sidste kube efterlader kuben ufærdig med en geometrisk ufuldendthed. Kuben står bedst på træ-endefladerne.
Kuben er konstrueret af frisk grantræ. Kubens overflade er brændt med den japanske Shou Sugi Ban teknik og behandlet med linoliebivoks. Den fremstår silkemat.
Materiale / dimensioner: 15 stk. grantræskuber 18X18x18 cm
Udgave: Reproducerbart objekt.
Eksponering: Stadens Museum for Kunst, Christiania september 2020.
Oprindelse: Tissø Savværk, Tissø.
Produktion: Vestsjællands Arbejdende Værksteder @VAK, Eget værksted i Burmeistersgade, 2020.
Skibsvragsbænken er konstrueret med udgangspunkt i en moseeg-planke. Planken har tydelige spor, der viser dens oprindelige funktion, som en del af en skibskonstruktion. De fire polerede messingben er monteret direkte i den massive planke. Benene er afsluttet med kernelæderfødder. Kontrasten, mellem den masive planke i moseeg og dens silkebløde overflade og de fire stærke messing ben, efterlader et yderst stabilt, nærmest delikat, rustikt møbel-objekt.
Materiale / dimensioner: Moseeg 290x40x40 cm, 25 kg, fire Ø32 messingrør, læder.
Udgave: Unikaobjekt.
Eksponering: Stadens Museum for Kunst, Christiania september 2020.
Oprindelse: Erdkehlgraven på Holmen, København 2016.
Produktion: Eget værksted i Burmeistersgade, 2020.
Spiral-stumtjeneren er en kombination af en massiv højpoleret stålfod og en kernestav af egetræ. Stangens fod er en cirkel, der bukker over i en spiral (fibonacci spiral), som fortsætter over i egestokken – lodret op som standerens kerne. Øverst udgår ni tyndere stålstænger (arme), ligeledes i et spiralmønster, vinkelret på kernestangen. Armene afsluttes af kugler i moseeg og ny eg – herpå kan tøjet hænge.
Det gennemgående fibonacciinspirerede tema associere til de universelle mønster, der går igen overalt i naturens vækst og formationer. På den måde er stumtjeneren, som almindeligt funktionelt hverdagsobjekt, en tavs skulpturel informant knyttet til en universel eksistentiel sammenhæng.
Materiale / dimensioner: 196 cm høj massiv stål Ø25 mm og egestok Ø25 mm,, ni ‘kulfiberarme’ Ø8 mm, ni moseeg- og egekugler
Udgave: 1. udgave
Eksponering: Stadens Museum for Kunst, Christiania september 2020.
Oprindelse: Moseeg, Erdkehlgraven på Holmen, København i 2018.
Produktion: Stålstængerne er bukket af Emil Nielsen Smedeværksted A/S, Gentofte, 2020.
Egekugler drejet af Peter Jacobsen, Øvrig forarbejdning i Burmeistersgade, Christianshavn.
Fotos: Jan Türck Kallesen
Taburetten har spor af dens tidligere funktion - sandsynlig som del af et bolværk. Støttebenet er lavet i blankpolerede gamle messingrør med brugsmærker.
Træklodsen er fundet flydende i havnen ved Trekroner fæstningsværk, og er bearbejdet med: Tørring, rensning, slibning med slibevifte, linoliebehandlet med våd-polering. Overfladen er blank og silkeglat.
Materiale / dimensioner: Pommersk fyr h45x b33x33 cm, messingrør Ø32 mm, læder.
Udgave: Unikaobjekt.
Eksponering: Marianne Weiss Guldsmed, Strandvejen, Hellerup @marianneweiss.
Oprindelse: Trekroner bolværk, København 2013.
Produktion: Værkstedsfællesskabet PB43 Prags, 2014.
Foto: @brianengblad.
Solgt
Navnet Stregbord opstod som følge af intentionen om en absolut minimering af materialeforbruget. Stregbordet er konstrueret med en gennemgående sarg, hvori der er otte gennemgående kulfiberrør, der samtidig udgør bordets ben og støtte for bordpladen. Rørene afsluttes i begge ender med ens stilleskruer, drejet i EPDM-gummi, herpå hviler glaspladen uden yderligere fastgørelse.
Stregbordets minimalistiske konstruktion er en viderebearbejdelse af en tidligt bordkonstruktionstype, der bygger på en intention om at skabe et simpelt og stærkt konstruktivt system med rige kompositoriske og materielle variationsmulighed.
Materiale / dimensioner: Røget egeplanke 200x17x3 cm, otte kulfiberrør Ø16 mm.
EPDM gummi (stilleskruer), armeret gråtonet glas (bordplade) 280x70x1.2 cm.
Eksponering: Stadens Museum for Kunst, Christiania september 2020.
Produktion: Snedker Toke Overgård - Bolchefabrikken + eget værksted i Burmeistersgade, 2020.
Udgave: 1. prototype, under udvikling.
Fotos: Jan Türck Kallesen
Prototype - under udvikling.
Bænken er udført med udgangspunkt i et stykke tidligere bolværksbjælke. Gennem bjælken går der to enorme bolte - som et tegn på træets tidligere industrielle funktion. Bjælken er tilført 25 tynde egetræsstokke som bænkens såkaldte ‘tusinde ben’.
Materiale / dimensioner: Pommersk fyr l150 x h45 x b33 cm, 23 stk Ø12 egestokke.
Udgave: Unikaobjekt.
Eksponering: Privat https://boligmagasinet.dk/boliger/idyl-ved-vandet.
Oprindelse: Trekroner mole, København 2013.
Produktion: Statens Værksteder for Kunst, 2014.
Foto: Bolig Magasinet + egne fotos.
Solgt